Robby van Eekeren
Studentennummer: 447140
Studentennummer: 447140
Klas: 1cob
Groep: 1
Docent: Timmerhuis
Groep: 1
Docent: Timmerhuis
TRENDS VAN NU:
Lokaal
Maxitrend = Regionalisering
Microtrend = Lokale producten
Megatrend = Antiglobalisering
Microtrend = Lokale producten
Megatrend = Antiglobalisering

Vanuit de antiglobalisering’s trend kwam de regionalisering trend. Alles moet weer dicht bij huis, orgineel en echt zijn. Hier speelt vooral het verlangen naar alles wat vertrouwt en herkenbaar is. Nostalgie is ook een trend die hier op invloed heeft.
Door de lokale producten te kopen behoud je de identiteit van je lokale omgeving in een grote wereld.
Oost, west, thuis best.
Door de lokale producten te kopen behoud je de identiteit van je lokale omgeving in een grote wereld.
Oost, west, thuis best.
Groen
Micro trend = Groen reizen
Maxitrend = Groen denken
Megatrend = Ecologie
Maxitrend = Groen denken
Megatrend = Ecologie

Groen denken is tegenwoordig big business. Alles moet groen en kan groen volgens de marketeers. Sinds de film van Al Gore is de groen “hype” niet meer te houden.
Tegenwoordig is ook het groen reizen een trend. Je kan via het internet je vliegreis groen maken(je geweten gerust stellen) via sites al greenseats.nl.
Maar nu doet zelfs de NS er aan mee. De NS lentetour die al jaren bekend is is nu ook opeens een groene manier van reizen. Daar hebben ze natuurlijk ook gelijk in als je het met een dag rond rijden vergelijkt. Maar het is zeer opvallend dat het nu opeens al “groen” reizen aangeprezen wordt.
TRENDS VAN VROEGER:
Tegenwoordig is ook het groen reizen een trend. Je kan via het internet je vliegreis groen maken(je geweten gerust stellen) via sites al greenseats.nl.
Maar nu doet zelfs de NS er aan mee. De NS lentetour die al jaren bekend is is nu ook opeens een groene manier van reizen. Daar hebben ze natuurlijk ook gelijk in als je het met een dag rond rijden vergelijkt. Maar het is zeer opvallend dat het nu opeens al “groen” reizen aangeprezen wordt.
TRENDS VAN VROEGER:
Individualisering

Verzuiling

De Nederlandse samenleving werd een groot deel van de 20ste eeuw gekenmerkt door een sterke verzuiling. Daaronder verstaan we de opdeling van de maatschappij op grond van geloofsovertuiging en/of maatschappelijke opvattingen. Iedere stroming had daarbij eigen organisaties op alle terreinen van het maatschappelijk leven: politiek, vakvereniging, onderwijs, gezondheidszorg, media, jeugdbeweging en sport. De samenleving kende vier hoofdzuilen: de katholieke, de protestants-christelijke, de socialistische en de neutrale of liberale. Als kleinere, deels afzonderlijke zuilen, zijn nog te onderscheiden: de communistische, de vrijzinnig-protestantse en de orthodox-protestantse. Tussen de zuilen bestonden strikte scheidingen, maar op veel gebieden - en zeker op politiek terrein - was er sprake van samenwerking en overleg
TREND VOOR DE TOEKOMST:
Microtrend = Bejaarden woongemeenschappen
Maxitrend = Verzilvering
Megatrend = Vergrijzing
Maxitrend = Verzilvering
Megatrend = Vergrijzing

BEKENDE TRENDWATCHER:

John Naisbitt: man van de megatrends Als Faith Popcorn de moeder aller trendwatchers is, dan is John Naisbitt de vader. Zijn naam zal wel altijd worden geassocieerd met de bestseller Megatrends uit 1982, waarvan meer dan 8 miljoen exemplaren zijn verkocht. Hierin geeft hij een overzicht van de belangrijkste langetermijntrends die voor de toekomst van belang zijn. Het meeste inzicht had Naisbitt waarschijnlijk in de consequenties van wat hij de 'opkomst van de informatiesamenleving' noemt. Dit blijkt bijvoorbeeld uit zijn stellingname in een debat met futuroloog Alvin Toffler (The Third Wave). Toffler meende dat je aan de files kon zien hoever de informatietechnologie was gevorderd en zag thuiswerken voor zich. Naisbitt beweerde dat behoefte aan persoonlijk contact zou toenemen naar mate de technologie verder vorderde. Achteraf is het niet moeilijk te zien wie gelijk had... In het boek Megatrends 2000 lijkt het er echter op dat bij Naisbitt de wens ook wel eens de vader van de gedachte is. Hierin spreekt hij de verwachting uit dat in toekomstige, door de informatie- en telecommunicatietechnologie geschraagde economie de individuele capaciteiten op een veel persoonlijker niveau belangrijk worden: 'Het is een informatie-economie met hoge lonen, waarin de mensen worden betaald voor wat er uniek aan hen is - hun intelligentie en creativiteit.'
Bronnen:
Websites:
http://www.johanblaauw.nl/Varia/varindividualisering.html
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g72bd2vo
http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Trendwatchers.htm
Literatuur:
Zien: Hilde Roothart
Bronnen:
Websites:
http://www.johanblaauw.nl/Varia/varindividualisering.html
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g72bd2vo
http://www.xs4all.nl/~jan/Publicaties/Trendwatchers.htm
Literatuur:
Zien: Hilde Roothart
Geen opmerkingen:
Een reactie posten