dinsdag 20 mei 2008

Concept Analyse Robby van Eekeren

Robby van Eekeren
Studentennummer: 447140
Klas: 1cob
Groep: 1
Docent: Timmerhuis

Concepten van nu

Ambi light

Ambilight is een in 2004 door Philips ontwikkelde technologie, bedoeld om het kijken van televisie meer intens te maken. Ambilight is een afkorting van het Engelse Ambient Lighting Technology.
Deze technologie is een achtergrondverlichtingssysteem dat de waargenomen beeldkwaliteit versterkt. Tegelijk wordt ook de druk op de ogen van de kijker verminderd.
De technologie analyseert real time de inkomende televisiesignalen en produceert een achtergrondverlichting die aangepast is aan wat op het scherm wordt weergegeven.
Dit concept voegt een extra dimensie toe aan iets wat als best lang bestaat. Tv kijken. Door het licht krijgt men nog meer het gevoel dat men in het verhaal zit.

Itunes

De iTunes Store is de online mediadienst van computerfabrikant Apple. Deze werd in de Verenigde Staten geïntroduceerd op 28 april 2003. Op 26 oktober 2004 werd de iTunes Music Store ook in België en Nederland gelanceerd. Om de iTunes Store te bereiken vanaf een Windows PC of een Macintosh via internet maakt men gebruik van Apple's iTunes software. In deze winkel kunnen muziekbestanden, films, TV-programma's en spellen worden gekocht.

In bijna elk land in Europa heeft Apple aparte overeenkomsten moeten sluiten, omdat de regelgeving van auteursrechten nog lang niet over de hele EU dezelfde is. Maar vrijwel overal hebben de grote muziekbedrijven, zoals EMI, Sony BMG, Universal Music Group en Warner Music hun muziekbestanden beschikbaar gesteld. De iTunes Store omvat tevens honderden onafhankelijke labels. Meer dan 4.000.000 muziekbestanden wordt via de iTMS aangeboden, inclusief de exclusieve tracks van artiesten als Bob Dylan, U2, Eminem, Sheryl Crow en Sting. Een prettige bijkomstigheid voor de muziekbedrijven is, dat vele oude of zeldzame muziek, of muziek voor een klein publiek nu via iTunes Store beschikbaar kan worden gesteld.

De muziekbedrijven werden gemotiveerd om mee te werken aan de iTunes Store omdat tot dan toe er een ongebreidelde praktijk was gaan heersen van het gratis downloaden van muziek via internet, zonder dat auteursrechten voor deze muziek werd betaald. De artiesten, die de muziek maakten, liepen hierdoor inkomsten mis.
De Itunes store is een van de grootste legale muziek download sites van de wereld. Dit komt natuurlijk mede door het succes van de Ipod zelf. Omdat veel mensen een ipod bezitten en via het itunes programma hun muziek er op moeten zetten worden zij snel geconfronteerd met de handigheid van de itunes store.

Belangrijk concept van vroeger

VHS

De eerste VHS-videorecorder werd in september 1976 geïntroduceerd door JVC. Andere formaten zouden volgen, zoals bijvoorbeeld Betamax van Sony en Video 2000 van Philips, maar VHS werd uiteindelijk de algemeen geaccepteerde norm voor de videorecorder na een formaatoorlog.

De introductie van de videorecorder bracht ook de opkomst van de videotheek met zich mee. Tegenwoordig zijn weinig of zelfs geen films meer beschikbaar op VHS in de Nederlandse videotheek, de meeste films zijn te huur op dvd of op het nieuwere formaat Blu-ray.
In september 1995 werd een nieuwe standaard beklonken: de dvd. Dit was het nieuwe optische filmformaat van Sony en Philips en zou de opvolger worden van VHS. Het zou echter nog jaren duren voordat de dvd de verkopen van de videoband zouden overstijgen: de dvd had net als VHS te maken met een formaatoorlog en de prijs van de DVR bleef lange tijd hoog.

Anno 2008 zijn er in de winkel geen VHS films meer te vinden, hooguit opneembare banden in kleine aantallen. De grote filmmaatschappijen zijn in 2006 gestopt met films op VHS om zich geheel te kunnen richten op dvd. VHS geniet nog populariteit vanwege de lage kosten en een groot filmaanbod, waarvan vele nog niet op dvd verschenen zijn.


Bekende conceptontwikkelaar

Jan RijkenbergBSUR Concepting is het bedrijf wat Jan Rijkenberg mede heeft opgericht en waar hij partner van is. Eind 1998 publiceerde hij zijn boek, de bestseller ‘Concepting’, waarin hij vertelt dat hedendaagse marketing niet meer uitgaat van een sterke focus op het product. Juist een focus op het verspreiden van een visie van een merk of onderneming is belangrijk.

De visie over concepten: “het op de markt brengen van merken die een gedachtegoed vertegenwoordigen: visies, houdingen, overtuigingen, motivaties, taal-golflengtes, interessevelden, wereldbeelden en ‘werelden’, die voor de consumenten een betekenis hebben”. Zijn visie op de communicatiewereld is nu: ” ‘added value’ communicatie. Het gaat er volgens hem om de beleving.” Een voorbeeld is Blue Band, het gaat niet om wat je op je brood doet, maar het gaat volgens hem erom wat voor soort moeder je bent als je Blue Band gebruikt.

Geen opmerkingen: