donderdag 8 mei 2008

Trendanalyse Mabel van Konijnenburg

Mabel van Konijnenburg
Studentennummer: 448094
Klas: 1cob
Groep: 1
Docent: Timmerhuis



De trends van nu

Gezelligheid

Microtrend = gezelligheid spelletjes zoals singstar

Maxitrend = groepsgevoel

Megatrend = socialisering

Het vraagstuk voor de toekomst is niet hoe we de meest individuele wensen kunnen vervullen maar hoe we mensen weer bij elkaar kunnen brengen. Wat in de plaats komt van het individu is niet de zuil van weleer of de doelgroep van de jaren tachtig. Eerder een flexibele vorm van socialisering waarbij iedereen op zijn eigen manier een bijdrage aan de groep kan leveren.

Het nieuwe gezelligheidsspelletje SingStar wat je kan spelen op de playstation. Is momenteel razend populair bij families. Het spel zorgt weer voor een gezellig groepsgevoel onder de familie.

SingStar is een karaoke spel waar men met 1 speler of met 2 kan mee zingen in een geselecteerd nummer. Het spel wordt constant vernieuwd met de nieuwste nummers. De producenten van SingStar spelen zo goed in op de behoeften van de consument. Vanaf volgend jaar krijgt het spel 2 draadloze microfoons die werken via bluetooth. Ook kan je zelfs met de playstation 3 je video’s (clip’s) opnemen en online delen met andere mensen.

Light

Micro trend = light producten

Maxitrend = gezondheid

Megatrend = verzorging


Vroeger dachten wij in Europa heel lang dat overgewicht en andere gezondheids problemen die welvaart met zich mee brengt aan ons voorbij bleven. Maar de laatste jaren weten we niet anders dat dat niet zo is.Op tv zie je steeds meer reclames over light producten, vetarme producten, hart en vaat ziektes e.d. Men wordt er steeds bewuster van dat we veel gezonder kunnen en moeten leven.
Het bewustzijn wat nu is gecreëerd, zal zich nog veel verder gaan ontplooien en vandaar dat gezondheid als maxitrend is gekozen. Het zal wel lastig worden om goede concepten te lanceren, omdat veel slechte gewoontes te diep bij de mensen zijn ingeworteld en erg moeilijk zijn om te veranderen.

Toekomstige trend

GSM tatoeage

Microtrend = GSM chip/tatoeage in je arm

Maxitrend = overal en altijd bereikbaar

Megatrend = Technologiesering

De technologiesering zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Dit komt vooral omdat de mensen alles in 1 willen. Nu hebben we eigenlijk al een mobiele telefoon die kan bellen, smsen, filmen, fotograferen, internetten e.d. Er is behoefte aan één apparaat waarmee je alles kan doen.

Het enige nadeel is nog dat je het kwijt kan raken en dat de batterij op is. In de toekomst zou dit niet meer zo gauw gebeuren want dan kan zit er gewoon een chip onder je arm, of heb je een tatoeage waarmee je kunt bellen. Zo ben je ten alle tijden bereikbaar en heb je alles wat je maar wilt voor altijd bij je.


Trends uit het verleden


Vrouwen gaan carriére maken


Microtrend = Vrouwen gaan carriére maken

Maxitrend = Onafhankelijkheid

Megatrend = Feminisering


Het traditionele rollenpatroon werd eindelijk verschoven. Vrouwen gingen steeds meer carrière maken. Ze kwamen er achter dat de vrouwen net zo kundig konden zijn als de mannen. Hiervoor moesten de vrouwen wel veel werk van maken om dit te bewijzen.

Ook kwamen er steeds meer kinderloze vrouwen. De huisvrouw die moest schoonmaken, de was doen en voor het eten moest zorgen, ging ook gewoon werken. De mannen moesten steeds meer huishoudelijke taken op zich nemen.De vrouwen wilde niet meer afhankelijk zijn van hun partner en op hetzelfde niveau komen als hun. De financiële onafhankelijkheid werd waar gemaakt omdat steeds meer vrouwen carrière gingen maken.

De vrouwen kwamen op tegen de regels waar ze zich aan moesten houden. Een goed voorbeeld hiervan was de minirok die de vrouwen droegen in plaats van de degelijke rok die tot over de knie kwam.


Familie

Microtrend = Familie-, gezinsrelaties

Maxitrend = Eenzaamheid bestrijden/samen staan we sterk gevoel

Megatrend = Socialisme

In de jaren 50 en 60 van Nederland waren de familie en gezinsrelaties erg belangrijk geworden.
De eenzaamheid werd bestreden. En er werd een soort van samen staan we sterk gevoel gecreëerd.
Als je problemen had kon je altijd bij je familie terecht, er waren genoeg mensen die voor je klaar stonden. De gezelligheid binnen het gezin was erg belangrijk.


Trendwatcher Hilde Roothart


Hilde Roothart is één van de bekendste trendwatcher uit Nederland. Ze is geborgen in 1966. Ze studeerde modevormgeving aan de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten. In Parijs heeft ze bij verschillende stylingbureaus veel ervaring opgedaan. Toen ze terug in Nederland was heeft ze nog bij de styling- en adviesbureaus van Gϋnther Frank en Milou Ket gewerkt.

Hilde Roothart richtte in 1996 het adviesbureau trendslator op. Het adviesbureau is vooral bezig met trends vertalen in concepten, strategieën, merken en markten. Ze publiceerde overal haar trends zelfs ook in het NRC handelsblad.

Samen met Wim van der Pol schreef ze in 2001 het boek van Trends naar Brands. Dit boek is een groot succes geworden en wordt op vele communicatie opleidingen tot de verplichte literatuur gerekend. In het boek worden de nieuwste inzichten over trend en brand management in gepresenteerd. Hilde geeft daarnaast regelmatig gastlessen op hoge scholen.

Hilde Roothart werd genomineerd op de verkiezing van trendwatcher van het jaar 2007.


Voorbeelden uit het portfolio van Trendslator:

Voor Heineken Nederland gaat het allang niet meer om de smaak van het bier maar om de consumenten. Het bedrijf is al jaren lang bezig om het merk aan te sluiten bij veranderingen van de consument en de markt.Trendslator organiseerde hiervoor een Trend hunt en begeleid en ondersteunt ze bij het onderzoeken en structureren van trends, op het gebied van mode, entertainment, muziek en voeding.


Er is al heel lang een strijd tussen omroepland om de hoogste kijkcijfers te krijgen. Als je alleen naar de kijkcijfers kijkt, dan dreig je de kijker uit het oog te verliezen. Trendslator helpt daarom RTL Nederland bij het onderzoeken van de behoeften van de kijkers.
Het resultaat, Screen Trends, bestaat uit een tiental actuele en relevante consumententrends voor RTL Nederland.


Bronnen:

www.nu.nl
www.wikipedia.nl
http://www.trendslator.nl/portfolio/3-2.html
http://www.trendslator.nl/welkom/1-2.html#hilde
http://conceptentrends-groep4.blogspot.com/2006/06/trends-uit-het-verleden-heden-en-de.html
http://conceptentrends-groep4.blogspot.com/2006/06/trends-uit-het-verleden-heden-en-de.html
http://5trendwatcher.wordpress.com/category/trendverslag-2/
http://scabinc.blogspot.com/2007/04/trends-in-de-toekomst.html
http://www.dag.nl/1073081/DAG-Magazines/Weten-DAG/Artikelpagina-Weten/Bellen-met-je-tattoo.htm

1 opmerking:

Tessa Heerschop zei

Kijk ook eens voor de trends in de media, mode en maatschappij op Wat is in, Wat is uit:
http://www.watisinwatisuit.nl
groetjes,
Tessa