donderdag 8 mei 2008

Trendanalyse Robin van Leeuwen

TRENDS VAN NU:

ZONNE-ENERGIE


Maxitrend - Energie besparen


Microtrend - Bezuinigen

Megatrend - ?

Zonne-energie is de energie die direct van de zon afkomt. Het is de belangrijkste energiebron op aarde. Door de energie van de zon kunnen planten, dieren en mensen leven. Zonne-energie kan in bruikbare vorm worden omgezet in warmte (zonneboilers) of elektriciteit (zonnecellen)De productie van zonneboilers is naar verhouding niet erg milieubelastend, bij zonnecellen is dat nog wel het geval.
Zonne-energie is een lonende investering voor het milieu en voor de portemonnee want het bespaart aanmerkelijk op uw energiekosten.










HYBRIDE AUTO RIJDEN

Maxitrend - Milieu vriendelijk

Microtrend – Milieu vriendelijk denken

Megatrend - Bezuinigen

Bij de meeste in grote serie gebouwde hybride auto’s zorgen een kleine benzinemotor en een elektromotor voor de aandrijving. Hybride auto’s rijden door deze techniek stiller, schoner en zuiniger. Hybride auto’s rijden 1 op 23, en dat is dus erg aantrekkelijk.







Trends uit het verleden

De Computer

Een trend uit het verleden, die belangrijk is geweest voor de samenleving zoals die nu is, is de Personal Computer (beter bekend als de PC). De eerste PC was van het merk IBM, deze kwam in 1981 op de markt. Nu 25 jaar later staat er in elk huis/pand wel een computer.
Tegenwoordig kan niemand meer zonder PC. Steeds minder dingen gaan met de hand. Dankzij de PC gaat communicatie gaat nu vliegensvlug.
De Mobiele Telefoon
Tegenwoordig heeft iedereen een mobiele telefoon in zijn bezit. Dit was 15 jaar geleden wel anders. Men had alleen nog een huistelefoon. Nu kan men bijna niet meer zonder mobiele telefoon.







Hier zie je de eerste mobiele telefoon. Een kastje voor het ontvangst, en een hoorn. Dit was in die tijd heel speciaal. Vaak hadden alleen rijke mensen zo een telefoon. Uiteraard was dit niet echt praktisch.
De eerste mobiele telefoon zoals wij die nu kennen, had niet meer dan een microfoon voor het praten en een luidspreker voor het horen. Tegenwoordig zit er ook een camera op die niet onder doet aan een goeie digitale camera. Ook worden de telefoon steeds kleiner en platter, terwijl het aantal functies niet afneemt maar toeneemt.


TREND VOOR DE TOEKOMST:

BLUE-RAY DISK

Vandaag de dag werken mensen eigenlijk alleen nog maar met DVD’S. De ‘videobandjes’ zijn er zo goed als helemaal uit, en het gaat niet lang meer duren : De ‘Blue-ray’ gaat de DVD vervangen. De enorm opslagcapaciteit van Blu-ray is het grootste voordeel ten opzichte van de DVD. Op Blu-ray kunt u onder andere films en concerten in schitterende HD (High-Definition) kwaliteit zien.Maxitrend - Scherpste kwaliteit Microtrend – Opvolger DVDMegatrend -





BEKENDE TRENDWATCHER:

Faith Popcorn

De 'Moeder aller trendwatchers' wordt zij wel genoemd en de 'Nostradamus van onze tijd'. Dat heeft ze vooral te danken aan de vuistdikke visionaire boeken die zij samen met Lys Marigold schreef, zoals The Popcorn Report, Clicking en EVAlutie. Maar misschien is de in 1947 geboren als 'Plotkin' geboren Popcorn wel nog altijd vooral de New Yorkse reclamecreatief die zij was voordat ze wereldberoemd trendwatcher werd. In elk geval getuigen haar gelikte presentaties en de 'catchy' uitdrukkingen die zij heeft bedacht zoals 'clanning', 'cashing out' en 'mancipation' van een commerciƫle en creatieve achtergrond. En wat te denken van haar laatste boek 'A Dictionary of the Future'? Hier treft de lezer geen trends aan, geen toekomstvoorspellingen, maar alleen nieuwe begrippen. Het grote publiek zal haar echter wel altijd blijven zien als trendwatcher, en dan vooral als de 'ontdekker' van het 'cocooning': thuis blijven, je terugtrekken in een beschutte omgeving. Faith wordt niet door iedereen even serieus genomen, maar haar klanten - grote bedrijven zoals IBM en Nissan - hebben geleerd goed naar haar adviezen te luisteren. Want was zij niet degene die Coca Cola waarschuwde dat de introductie van New Coke op een commerciƫle ramp zou uitlopen?



BRONNEN :



Geen opmerkingen: