dinsdag 3 juni 2008

Concepten Fout Groep 1

Segway

John Doerr, de beroemdste kapitaalverstrekker van Silicon Valley, meent dat ‘It’ een grotere impact dan het internet zal hebben en Jeff Bezos, de oprichter van Amazon.com, denkt dat het de uitvinder rijker dan Bill Gates zal maken. Heel snel wordt duidelijk dat Ginger een nieuw soort transportmiddel is die einde moet maken aan files en luchtverontreiniging.

Hel je voorover, dan rijdt hij vooruit. Hel je achterover dan stop je en kun je ook achteruit rijden. Links en rechts beweeg je door aan een handvat op het stuur te draaien. Als je de Segway voor het eerst ziet dan is het eerste wat in je opkomt hoe moet ik in godsnaam op zo’n ding overeind blijven. Maar zo moeilijk is dat helemaal niet en lijkt het onmogelijk om van de Segway te vallen. De Segway is zelfbalancerend en kan iedereen en binnen 10 minuten de Segway berijden.

Kamen had verwacht halverwege dit jaar maar liefst 10.000 Segways per week te kunnen verkopen. In totaal zijn er nu ongeveer 6.000 verkocht. . Talloze Amerikaanse bedrijven (Fedex, Amazon.com, Disney) en overheidsdiensten (de posterijen, de politie) hebben de Segway op proef gehad. Maar de verkoop bleef slecht, slechts een enkeling heeft er een paar besteld. Maar hoe komt het dat deze wondermachine dan geen succes is?

Het gaat uiteraard om de prijs, het goedkoopste model kost 4500 dollar en de accu geeft bij continu gebruik al na vier uur de geest en het bereik van de Segway komt onder ideale omstandigheden niet verder dan achttien kilometer, terwijl de topsnelheid onder de twintig km/uur blijft steken. Het is wel simpel om de Segway weer op te laden door een stekker in het stopcontact te steken, maar dat duurt dan wel vier tot vijf uur. De Segway weegt veertig kilo, makkelijk te transporteren is hij niet, de smaken qua uiterlijk verschillen nog al en doet de menigte denken aan een goedkoop Japanse auto van beging jaren negentig. De problemen die de Segway moest verhelpen zijn bij lange na niet verholpen en biedt het geen revolutionaire oplossing, de meeste mensen zijn gehecht aan hun auto en denken er niet over na om de Segway te gebruiken. Bovendien, mensen die milieubewust zijn, hebben beslist geen Segway nodig. Die kunnen simpelweg de fiets nemen. Die is niet alleen goedkoper, maar ook nog eens beter voor de gezondheid. Tot nu toe zijn gemotoriseerde apparaten in de meeste landen op de stoep verboden, dan zou alles voor de Sagway aangepast moeten worden. Alleen in Amerika is dat in groot aantal gevallen gelukt, maar steden als New York en San Fransico is de Segway op de stoep verboden. In Europa mogen de Sagways voorlopig nog in Frankrijk op de stoep.

Microtrend = Segway
Mesotrend = mobiliteit
Macrotrend = milieubewust

HD-DVD

De High Definition-DVD (High definition digital versatile disc) is een optische schijf die met name bedoeld als digitaal opslagmedium voor speelfilms in highdefinitionvideo resolutie. Het is op 18 april 2006 op de markt gebracht in de Verenigde Staten en officieel op 19 februari 2008 door Toshiba teruggetrokken van de markt.

Het DVD Forum, de instantie die zich bezighoudt met het vastleggen van de standaardspecificaties voor DVD, heeft de specificaties voor deze potentiële opvolger van de herschrijfbare dvd opgesteld. Op deze disc kan tot 30 GB aan data opgeslagen worden. Het formaat werd ondersteund door Toshiba, NEC, Intel en Microsoft, en de filmmaatschappijen Paramount Pictures en Universal Pictures.

Als opvolger van de DVD moest HD DVD concurreren met een ander formaat: Blu-ray Disc, dat ontwikkeld werd door Sony en Philips. Op 19 februari 2008 maakte Toshiba officieel bekend dat het de ontwikkeling zou stoppen waardoor Blu-ray Disc de definitieve opvolger van de DVD zou worden.

Geen opmerkingen: