dinsdag 3 juni 2008

Concept Lancering Fout Groep 1

Bijbel in sms-taal


Uitgeverij Jongbloed heeft in februari 2006 een bijbel in sms-taal uitgebracht, de SMS-BBL geheten. In het boek staan fragmenten uit de bijbel aan de hand van een aantal thema’s en bemoedigende teksten. Er zijn ook symbolen voor verschillende Bijbelnamen. Het is een idee uit het buitenland waar het een groot succes is. Het idee komt uit het buitenland, verklaarde een zegsman van het bedrijf vrijdag. Het boekje krijgt 64 pagina's, kost 7,50 euro en is specifiek gericht op een jonge doelgroep die volgens de woordvoerder steeds vaker met sms communiceert.

Deze bijbel is gelanceerd via een persbericht die ook in sms-taal stond. Dit was zeer slecht te lezen en was dus niet begrijpbaar. In de aankondiging voor het nieuwe product geeft Jongbloed een voorbeeld van een fragment: 'Ik ben de Alfa en Omega, het begin en het einde van alles, zegt de Here, de Almachtige God, Die is, Die was en Die komt' uit

Openbaring 1:8 krijgt in de SMS-BBL de vertaling 'Ik= A & OO, ht bgn & ht nde vn alls, zgt de Hr, d Alm8ige Gd, Die =, ws & kmt'. Eerder kwam een andere ondernemer op het idee om dagelijks Bijbelteksten via sms te versturen naar de mobieltjes van belangstellenden. De lancering mislukte, omdat het slecht leesbaar was en dus ook niet gebruikt werd.

Links:
http://www.nu.nl/news/659898/50/Bijbel_in_sms-taal.html




Talpa

De televisiezender werd Talpa en dat gebeurde officieel op zaterdag 13 augustus 2005. De eerste dag werd goed bekeken, maar afgezien van de voetbaluitzendingen bleven de kijkcijfers van de overige programmering achter bij de concurrentie.





Op 12 augustus 2005, dus nog voordat de uitzendingen officieel begonnen waren, maakte John de Mol bekend dat hij in 2006 (of toch zeker ten laatste begin 2007) al met een tweede televisienet van Talpa zou willen gaan beginnen.



Op 19 september 2006 werd bekend dat Talpa een deal had gesloten met SBS Broadcasting over het gebruik van de naam Tien. Talpa werd daarom vanaf 16 december 2006 omgedoopt naar Tien. Een maand later, 20 oktober 2006, werd bekend dat de zender 24 uur per dag gaat uitzenden. Kinderzender Nickelodeon, die samen met Talpa de zender deelde, verhuisde daarom naar The Box. Vanaf die dag is de naam van de zender veranderd in Tien.



De zender zond op 15 december 2006 al diverse promo's en aankondigen van de zender Tien uit. Een dag later ging de zender officieel van start.




De totale programmering van Talpa was niet meteen een groot succes, de zender kampte in het algemeen met tegenvallende kijkcijfers. Vanaf het begin werd druk gesleuteld aan de zender. Maar echt veel succes was het niet, op een aantal programma's na. In het begin werd vooral het verwijt gebruikt dat de zender nog niet door veel mensen gevonden werd en dat de zender nog niet bij de andere grote Nederlandse zenders in het rijtje stond.







Op 27 juni 2007 werd definitief bevestigd dat de zender binnenkort ophoudt te bestaan. De reden is matige kijkcijfers. Hierdoor gingen de succesvolste programma's over naar RTL Nederland, waaronder De Gouden Kooi, Deal or no deal, Gooische vrouwen en het Nederlandse voetbal. Radio 538 werd eveneens overgenomen .

Geen opmerkingen: