dinsdag 3 juni 2008

Concept Lancering Mabel van Konijnenburg

Goede lancering van een concept

Een goede lancering van een concept vind ik het navigatiesysteem. Een navigatiesysteem is apparatuur waarmee instructies (visueel en/of met een stem) te verkrijgen zijn over de te volgen route naar een bestemming. Navigatiesystemen kunnen worden uitgevoerd als inbouw systeem (voornamelijk in auto's), of als draagbaar systeem. Daarnaast kunnen PDA's en GSM telefoons geschikt zijn om als navigatiesysteem te functioneren.


Microtrend= navigatiesysteem

Maxitrend= gemakzucht, veiligheid

Megatrend= digitalisering van auto-electronica


Auto navigatiesystemen maken op dit moment een enorme ontwikkeling door, wanneer men een paar jaar geleden een navigatiesysteem wilde kopen kreeg men een enorme installatie wat ingebouwd moest worden in de auto. Echter door de enorme ontwikkeling in de auto-elektronica hoek zijn de navigatiesystemen kleiner, sneller, efficiƫnter en niet te vergeten makkelijker te gebruiken.


Het navigatiesysteem is succesvol geworden doordat steeds meer automobilisten de traditionele papieren kaart links laten liggen voor het vinden van de route. De consument wil liever een gebruiksvriendelijk systeem die je snel van a naar b brengt waardoor je dus;


  • Nooit meer zou verdwalen

  • Nooit meer moet zoeken onderweg

  • Altijd de kortste of snelste route hebt

  • Je volledig kan concentreren op het verkeer

  • Kan ontspannen en op tijd aan kan komen op je bestemming

  • Meer veiligheid hebt (geen stratenboekje of wegenkaart meer op schoot)

  • Kosten bespaard op kilometers, tijd en brandstof.


Door gebruik te maken van goede promotiemiddelen en het inspelen op de wensen en behoeften (gemakzucht en veiligheid in de auto) van de doelgroep (autobestuurders) is het navigatiesysteem zo razend populair geworden.
Ze spelen goed in op de wensen en behoeftes van de autobestuurders omdat ze een systeem hebben ontwikkeld wat gebruiksvriendelijk is zodat je niet lang in de auto hoeft te klooien. Zo kan je je dus beter concentreren op het verkeer. En dus veiliger gaan rijden.

Over dit concept is dus zeker goed over nagedacht, zowel over de behoeftes en wensen van de doelgroep als het product zelf. Ook hebben ze veel reclame (zowel mond-op-mond reclame als advertenties e.d.) van het navigatiesysteem gemaakt zodat iedereen er mee bekend was.

Bronnen:
http://www.nu.nl/news/985160/32/rss/Forse_groei_TomTom.html
http://www.telecomwereld.nl/n0000511.htm
http://www.wikipedia.nl/
http://www.planet.nl/planet/show/id=1740280/contentid=658655/sc=9d0630

Geen opmerkingen: